Szubjektíven könyvekről, adaptációkról és miegymásról

Barangolás 9.- A Zeppelinek

Mi is az a Barangolás?: a Könyves blogok oldalon Zsanó ötlete nyomán jött létre ez a rovat és csatlakoztam hozzá én is. A lényege az, hogy az olvasott valós vagy képzeletbeli helyszíneket mutatnak be a bloggerek egy-egy bejegyzésben. Én annyival egészíteném ki, hogy nálam nem csak helyszínek, hanem életrajzok, bemutatások is feltűnhetnek a bejegyzésben.



Gail Carriger: Changeless- Változatlan kapcsán


Most szeretném egy kicsit felhívni a figyelmeteket a Zeppelinre, vagyis a léghajóra.
Szerintem a 20-adik század elején -amikor is megkezdődött a gyártásuk-, fantasztikus látványt nyújthattak ezek a monstrumok.

A nevét a tervezőjéről és a gyártójáról, Gróf Ferdinand von Zeppelinről kapta. Egy merev vázas, irányítható léghajóról van szó, amin egy vagy több hidrogéngázzal töltött ballon helyezkedett el és nagy erősségű motorok végezték el a hajtást.
Az első Zeppelin építése 1899-ben kezdődött és 1900 júliusában volt az első útja.
Az első világháború előtt személyszállításra, majd a világháború során katonai célokra használták.
88 léghajó épült, de ebből többnyire balesetekből kifolyólag, több mint 60 megsemmisült.
A világháború után az antant tilalma miatt, egy ideig többet nem építettek. Majd az Egyesült Államok kísérletezni kezdett, de nem járt sikerrel.
Németországban eközben 1924-ben elkészült az LZ126. Az LZ127 1929-ben Föld körüli útra indult, amit 21 nap alatt meg is tett. Ezzel elkezdődött a léghajók aranykora, aminek a II. vgh. vetett véget.
A Zeppelineken sorozatos balesetek történtek hibákból fakadóan, végül 1940-ben Göring elrendelte a szétszerelésüket és a beolvasztásukat. Ezzel a léghajók aranykora véget ért.
1990-ben újra nekikezdtek az építésüknek. 2008 novemberétől szállít utasokat az Euréka.


Képek és az okosságok forrása: wikipédia

0 megjegyzés: