2019. január 13., vasárnap

Egy saját házi könyvtár

Forrás
Egy időben nagyon rákattantam, hogy legyen egy saját házi könyvtáram. A házunkban erre lehetőségem is adódott, már akkor elterveztem, amikor még ajánlatot se tettünk a megvásárlására. Aztán a költözés után a tulaj vagy 3 nagy IKEAS költöztető doboznyi régi könyvet hagyott is és nagyon elgondolkodtam. 
Először is azért, meg kb 200-300 könyvről volt szó és nem vitte magával. Minek költött rá egy valag pénzt, ha költözéskor nem akarta magával vinni?

Átnéztem a doboz tartalmát, a legrégebbi példány az 50-es évekből való volt, de leginkább a 70-es, 80-as évekből való szépirodalom volt benne. Nem olyan szörnyű állapotban, de azért az idő látszódott rajta. Olyan kötetek voltak, melyeket nálunk a könyvtárban árusítanak ki és 100 Ft/db áron a kutyának se kell, szerintem eltüzelik majd vagy papírgyűjtéskor felhasználják, a fene se tudja. A ház volt tulaja felvilágosított, hogy elvitte a könyveket a helyi könyvtárba, iskolába, óvodába és senkinek se kellett, mert hát nem a régi szépirodalmat olvassák manapság az emberek. Szóval ott álltam egy Petőfi összes felett és megvilágosodtam. Mi a fenének költsek egy vagyont 300-500 db könyvre, amikor ha meghalok a fenének se fog kelleni, eltüzelik vagy papírgyűjtéskor hasznosítják? Csak azért, hogy legyen egy házi könyvtáram? És akkor mi van? Lesz egy szoba, rengeteg könyvvel, amiket elolvasok, aztán évtizedekig a gerincüket fogom csak látni és porolgathatom? Mi értelme van kiadni akkor rá vagyonokat, ha költhetem olyanra, amit hosszabb távon élvezek, mint 1 vagy max 3 olvasás? Nincs értelme!

Így elhatároztam, hogy lesz házi könyvtáram, de csak olyan könyvekkel, melyekhez emlékek fűznek. Vagyis itt nem a könyv az érték, hanem az adott emlék. Egy könyv, melyet a nagymamámtól kaptam annó, aki már 20 éve halott. Egy könyv, amit a Nagy először olvasott el. Egy könyv, melynél szebbet még nem olvastam. ... Nem lesz így 500 db könyvem, kb 100-ra terveztem a polcot. És lehet, ha meghalok, a gyerekek így se fognak tudni vele mit kezdeni. De az a tervem, hogy mindegyikbe írok. Az emléket, amiért az a könyv megérdemelte, hogy felkerüljön a polcra. Így mielőtt megválnának tőle, belelapoznak, elolvassák az emléket és lehet, hogy nem a tűzben végzi a kötet ...

2 megjegyzés:

  1. Azért nem kell nekik a régi könyv, mert már megvan nekik, az iskolában is meg a könyvtárban is :) Duplán, mert mindenki odaviszi, ha már neki nem kell, pedig eleve is megvette az iskola, könyvtár :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vagy pedig senki se szívesen kölcsönöz ki egy már megbarnult lapokkal rendelkező régebbi kötetet, inkább egy frissebb megjelenést. :) Amúgy sok olyan könyv is volt a dobozban, ami szerintem nem tipikusan olyan kötet, ami könyvtárban fellelhető a régebbiek közül.

      Törlés