2016. január 28., csütörtök

Elizabeth Wein: Fedőneve Verity

Lehet, hogy túl sok erotikus regényt olvastam, de amikor a megjelenése előtt megláttam ezt a borítót arra számítottam, hogy erotikus regény lesz majd. Tudjátok kikötözés, fedőnév (na jó, menekülőszónak kellene lennie), össze is raktam magamban, hogy erotikus regény lesz a Fedőneve Verity. Aztán jól megdöbbentem amikor elolvastam a fülszövegét és szembesültem azzal, hogy egy történelmi regény. Így befejezve a könyvet, a borítón szereplő megkötözött kezet is értem és nagyon illik rá.

Többször hangoztattam már, hogy nagyon kedvelem a II. vgh. ideje alatt játszódó regényeket, így nagyon bizakodva kezdtem neki az olvasásának és nem is csalódtam benne.

A történet két fiatal nő barátságát mutatja be, akik valószínűleg az életben sose kötöttek volna barátságot, ha nem tör ki a háború. 
Maddie Stockportban él (Észak-Anglia) és nagy álma, hogy pilóta lehessen, amikor kitör a háború. Igen ám, de kezdetben nők nem vezethettek gépeket, viszont ahogy a háború rákényszeríti erre a hadsereget, nőket is alkalmaznak erre a munkára.
Queenie Skóciában él és nemesi családból származik. A fiatal lány nem csak nagyon csinos és művelt, tökéletesen tud németül. A sors úgy hozza, hogy a háború során a hadsereg igénybe veszi a képességeit.
A két fiatal lányt a véletlen sodorja egymás közelébe és barátságot kötnek. Aztán úgy alakul, hogy Maddine-nek titokban Franciaországba kell szállítania egy küldetés miatt Queenie-t. Az akció viszont balul sül el. Queenie-t elfogják és arra kényszerítik, hogy elárulja a hazáját. Vajon megteszi? És mindeközben hol van Maddie?

Lysanderek
A történet egyből azzal kezdődik, hogy megismerjük Queenie-t és a körülményeit. Fogságban tartják, brutálisan bántalmazzák, végül rákényszerítik, hogy írja le a visszaemlékezéseit, áruljon el kódokat, mindent, ami a németek segítségére lehet Anglia elleni. A fiatal nő pedig napról-napra leül egy asztalhoz és mesél.
Visszaemlékszik arra, hogyan ismerkedett meg Maddie-vel, mit tud a repülésről, kódokat árul el és mindeközben készül a halálra, mert tudja, hogy mindez csak időhúzás, a vége úgy is az lesz, hogy megölik.

Aztán eljutunk odáig az olvasásban, hogy Queenie befejezte az elmesélést. Vajon mi fog vele történni.
A következő részben pedig Maddie-vel találjuk szembe magunkat, akiről mindezidáig az olvasó azt hiszi, hogy halott. Az ő elbeszélése alapján sok minden helyére kerül Queenie-vel, a kihallgatóival kapcsolatban. Egyszerűen semmi sem az, aminek elsőnek látszik. 

Eredeti címe: Code Name Verity (2012.)
Kiadta: Könyvmolyképző (2015.)
Oldalszám: 392
Forrás: könyvtár
Értékelésem:
Mivel a történet főszereplője Verity, vagyis maga Queenie, a legnagyobb szerepet is ő kapta. Érthető módon a szimpátiámat is leginkább ő nyerte el. Kedveltem a lányt, de sikerült végig tévútra vezetnie, így amikor Maddie megmutatja, hogy minden mögött  mi rejtőzik, eléggé szégyelltem magamat.
Maddie is szimpatikus karakter és bár Queenie sokat mesél róla a visszaemlékezései alapján és a történet vége felé ő is nagyobb szerepet kap, ettől függetlenül különösebben nem lopta be magát a szívembe.

Nagyon kellemes olvasmány a Fedőneve Verity, szerettem olvasni. Viszont hiányérzetem is maradt. Vágytam a könnyeim megindulására, hogy elérzékenyülök, szitkozódok majd a rémtettektől, de ezt nem tudta elérni az írónő, pedig elég érzékeny olvasó vagyok. A könyv szerintem nagyon jól vissza tudja adni a világháború kémeinek életét és mivel számomra ez újdonság volt így könyv terén, így különleges volt az olvasása. De érzelmileg nem tudott megérinteni, pedig erre számítottam. 
Ajánlom minden olyan olvasónak, akit érdekel a történelemnek ezen időszaka, a kémek élete és az, hogyan bánhatott velük az ellenség, ha fogságba kerültek. Mindez persze a könnyed irodalom keretein belül.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése