2013. június 13., csütörtök

Fábián Janka: Emma lánya

"- Mi a neve?
- Piroska- mondta Erzsi, mire Tibor felkacagott.
- Nagyszerű! Igazi kommunista név!
Erzsi meglepetten nézett rá, majd ő is elnevette magát."


Már nagyon rég óta vágytam az Emma trilógia befejező kötetére, de mivel az Emma fiait nem éreztem annyira jónak, mint az Emma szerelmét, így úgy döntöttem, hogy inkább könyvtári zsákmány lesz majd. Ott viszont olyan hosszú volt az előjegyzési lista rá, hogy csak nem rég kerültem sorra.

Most nem térnék ki röviden arra, hogy miről szólt a kötet, legyen elég csak annyi, hogy 1950-ben veszi kezdetét a cselekmény és 2000-ben ér véget. Átöleli 50 év magyar történelmét, minden sötétségével, fájdalmával és szörnyűségével.

Nagyon nehezen ment a ráhangolódás az olvasásra, ami abból fakadt, hogy hiába csak 1 éve olvastam a második részt, egyszerűen a fontosabb dolgokon kívül, más nem jutott eszembe. Így sok szereplőről azt se tudtam kicsoda, jó ideig tapogatóztam a sötétben. Persze naná, hogy a könyv legvégén van egy családfa, ami megkönnyítette volna a szálak felvételét, de persze, hogy ezt csak akkor vettem észre, amikor már befejeztem az olvasását. :oP
Szóval nehezen ment a ráhangolódás, tán emiatt is, de kb. a történet 1/3-ig nagyon nem tetszett. Nehezen haladtam vele, nagyon untatott. Aztán 1956-tól felpörgött minden, és sikerült is egészen a végéig az írónőnek fenn tartania az érdeklődésemet a TÖRTÉNELEM iránt. És ez nagy baj volt.
Nem a történet mozgatott meg, nem a történet tetszett, hanem az, ahogy a történelmet megelevenítette. Teljesen hidegen hagyott, hogy mi lesz a szereplőkkel, engem csak a történelem alakulása érdekelt, semmi más. Ráadásul a vége felé már olyan szinten szövevényes lett a családfa, hogy hiába kerültem képbe, akkor is azt éreztem, hogy minden annyira bonyolult.

Maga a trilógia, összességében viszont nagyon tetszett. Fantasztikus, hogy 1907-ben kezdődik és egészen 2000-ig öleli fel a család életét. Többször is úgy éreztem, mintha Emma egyszerűen halhatatlan lenne, mert telt-telt az idő, de ő még mindig ott volt. Tudom, ezt most így elég szépen megfogalmaztam, meg szegénykét nyilván nem eltemetni akartam, de értitek. Vagy nem. ... A lényeg a lényeg, hogy tetszett a trilógia, az írónő nagyon jól összehozta, szép munka volt, de bennem leginkább úgy fog megmaradni, mint egy történelmi regény, ami Magyarország 100 évét átöleli. Úgy érzem, hogy történelmi szempontból úgy és olyan szinten tudta a múltat feleleveníteni, amihez még nem volt szerencsém életem során és ezt köszönöm neki. Igazi időutazás volt. Egyszerre jelent meg előttem a fiatal dédikém, majd a nagymamám lányként, édesanyaként, láttam anyukámat, majd láttam magamat is a 80-as években. Élmény volt, de maga a történet háttérbe szorult a történelmi szállal szemben. Ettől függetlenül, csak ajánlani tudom mindenkinek!


Kiadta: Ulpius-ház Könyvkiadó (2011.)
Oldalszám: 469 (a többi előzetes)
Sorozat: Emma trilógia
#1 Emma szerelme
#2 Emma fiai
Ára: 3499
Forrás: könyvtár
Értékelésem: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése